[Excel/ Acces/ PowerPoint]

Foi de calcul Excel - Excel este o aplicatie pentru calcul  tabelar . Formatele acceptate de aplicatie in distributia Microsoft Office sunt  .xls si .xlsx. Exista si alte aplicatii ce sunt utilizate pentru calcul tabelar . Aplicatia  Foaia de calcul din Open Office e un bun exemplu de alternativă la Microsoft Excel.

UTILIZARE Permite realizarea de calcule avand la baza functii matematice si financiare etc , grafice , simulari .

Datele sunt trecute in celule .

Celulele sunt adresate prin litera de coloana si numarul randului.

Adresarea unei celule  este

  • relativa A1

  • absoluta $A$1

Adresarea unui grup de celule se face : A1B5 spre exemplu (coltul din stanga sus si cel din dreapta jos )



Cea relativa e utila in multiplicarea datelor ce au un anumit patern , in introducerea unor valori foarte variate pentru argumente ale unor functii

Daca selectam tot randul  sau toata coloana se da clic pe numarul de rand sau pe litera de coloana .

Se pot redimensiona prin selectie de rand sau coloana latimea si inaltimea .

O caracteristica importanta este Autofill (autocompletarea) .

Se face selectia cu crucea alba si apoi cu crucea neagra din stanga jos se face drug-and-drop in jos .

AUTOFILL Daca vrei sa scrii numere , cateva sute cu pas de 0.1 poti sa scrii 0.1 apoi 0,2 si selectezi ambele valori si cu crucea neagra se face drug and drop in jos .

O alta caracteristica  validarea datelor da posibilitatea sa nu gresim cand introducem date in tabel . (meniul Date (validare date)

Test 1

Sa stabilim pt coloanele A sa aiba numai date de tip numeric intre 1 si 200.

In coloana B prin meniul Date optiunea validarea datelor punem date zecimale intre -1 si 1 .

In coloana A scriem 1 in A1 si 2 in A2 si completam cu autofill pana la 200.

In coloana B scriem =sin(A1) in B1 si tragem in jos prin Autofill.

In coloana D o sa fixam baza unui grafic dupa ce selectam ca date de intrare coloana B si tipul de grafic ca fiind LINE. (folosim meniul Inserare si grafic de tip LINE).

I


Test 2
Având fișierul comp_x din folderul Examen comp_x
se cere 
1.suma tuturor numerelor din fisier .Atenție - unele celule au de fapt Șiruri de caractere .
Există funcții pentru a transforma Șiruri în numere?
2.grafic pentru una din coloane 
3.redimensionarea coloanei A la 200 px
4.coloana B prin meniul Date-->validare tb sa permită doar numere întregi mai mici ca 20 și mai mari decât 0
5.se cere să se scrie in coloana E cu Autofill litere A în e1 apoi b în e2 până la z
6.puneti în F formula =upper(e1) și trageți de ea în jos cu Autofill

TESTUL nr 3

Se va alege fisierul comp_x  aici

CERINTELE testului sunt aici la SUBIECTUL IV punctul 3


Test nr 4

Se va accesa link-ul


Pt acest link urmariti detaliiile si testati functiile pe rând .
Pt  minim 6 functii testate se va nota cu 10 !
Se trec functiile si in caiet .

REALIZAREA SCENARIILOR si RULAREA IN EXCEL
se scriu in
F1 si F2 valori
se scriu formule ce le utilizeaza in G1 si G2 (scriem =power(f1,2) si tragem in jos din coltul dreapta jos cu drug and drop)
se intra in Data-->What-if analyses si se alege Goal Seek
se da pt F1 valoarea  4 si se vede ce se intampla cu G1
model de lucru

TEST nr. 5


Să verificăm printr-un text practic  cunoștințele de EXCEL !

1.     Se crează un registru EXCEL clasa cu o foaie de calcul după modelul

           Pret  
Produs
              id
12
caiet
1
15
penar
2
3
4
5
6
7
8

2.Se îngheață primele două rânduri la vizualizare

Ind meniul View optiunea Freeze

Atenție la selectarea celor 2 rânduri

3.Fixati inaltimea randurilor 5 si 8 la 20 .

4.Creati incă două tabele clasa si ziua .

Ind . se amplaseaza cu meniul contextual langă SHEET 1

5.Redenumiti SHEET1 cu numele tic

6.Inserati un grafic columnar pt pret

7.Stabiliti cu meniul Data optiunea Validation ca preturile sa fie numai numere intre 0 si 400

8.Dati un unghi de 45 de grade pt produse .Creați cu Autofill pe coloana id numere succesive până la 1000.

9.Se cere un fundal gri la coloana pret si se insereaza o formulă pt calculul mediei preturilor .

In celula c7 (folosim functia average). Se cere sa facem o simulare pt functia average

        VLOOKUP -permite căutarea pe coloane 

         De pildă stim că avem mere în magazin , dar nu stim prețul . E genul de functie care se aplică pentru coloane cu număr mare de rânduri . Sau lucrati la o firmă unde un client vă cere mai multe produse de acelasi fel . Stiti că aveti produsul pe stoc . Dar nu stiti cate aveti efectiv . Cu Vlookup aflati foarte repede însă .       
   





Scriem mere intr-o celulă , de pildă în D4 .În celula E4 scriem formula lui Vlookup in care precizăm ceea ce stim - că avem mere precizând celula D4 , apoi precizăm intervalul A2:B4 , apoi precizăm coloana numărul 2 pe care căutăm prețul , apoi precizăm că potrivirea trebuie să fie exactă nu aproximativă prin folosirea cuvântului false. True arată si variante cu potriviri mai putin exacte cu ”mere”. . . 

    HLOOKUP - permite căutarea pe rânduri 




                                                                      

in A6 avem formula =HLOOKUP("Osii", A1:C4,2,TRUE)
în A7 avem formula =HLOOKUP("Rulmenți",A1:C4, 3, FALSE) 


Funcții pentru text: upper -transformare text în majuscule,lower-transformare text în litere mici,proper-transformă în majusculă prima literă a unui cuvânt. Tema -cautati "Microsoft Excel uper function " și transpuneți exemplul găsit pe net intr-o foaie de calcul.

Funcții cum ar fi text și trim pot seta foarte clar aspectul textului și avem de testat linkul Text function






                                     POWERPOINT


-aplicatie din suita Microsoft Office bazata pe rularea de cadre  se foloseste la prezentari
-noile cadre(slide-uri) se adauga cu combinatia CTRL-M
-formatele de bază sunt .ppt ,.pptx si .pps
-se pot salva cadrele ca fisiere individuale în diverse formate grafice(.jpeg , .bmp etc)
-se pot individualiza cadrele ca fundal si in privinta derularii
-se ruleaza prezentarea apasand F5 (daca salvam in formatul .pps nu mai e necesar sa apasam F5 - se dă pur si simplu dublu clic pe fisierul .pps)
-are formatele .ppt .pptx  dar poate sa salveze cadrele ca imagini individuale , poate fi folosita aplicatia pt a redacta meniuri la site-uri sau pentru a realiza  animatii .

TESTUL 1

REALIZATI O PREZENTARE IDENTICA CU CEA PREZENTATA IN VIDEO-TUTORIALUL URMATOR--> LECTIA 1

TESTUL 2

UTILIZAREA CARACTERELOR OFFICE aduce un plus de functionalitate
Mai multe caractere gasim pe http://msagentring.org/chars.aspx
si trebuie să descarcam SI SA INSTALAM UN PROGRAM mash full setup
Se pot anima caractere office precum Clipitt sau Merlin  -->EXEMPLUL DE LUCRU se ruleaza doar in s.o. WINDOWS
Adăugarea acestor animatii care în WINDOWS 10 se salveaza numai in format executabil se face sub forma unor butoane care pot fi actionate la rularea prezentarii.

TESTUL 3

Realizati o prezentare si retineti meniurile INSERT,SLIDE SHOW , ANIMATION , TRANSITION  avand ca model cadrele  urmatoare --> TESTUL 3




ACCES

Aplicația aparține suitei Microsoft Office . Există o mare varietate de aplicații similare de tip open source (OpenOffice.org , EasyOffice etc) .
Formatul fișierului este .accdb  .
Generic o bază de date este formată din tabele .
Tabelele au o structură bazată pe câmpuri (colecții de date caracterizate de un id si un tip al datelor ). După ce se stabileste o structură se adaugă  înregistrări.
Dacă baza de date este deja inițializată cu o structură nu se intervine asupra structurii decat cel mult pt a o modifica .
În Microsoft Acces se pot creea formulare , interogări , etichete , rapoarte , pagini web minimale ce pot opera cu o baza de date .
Formularele au rolul de a da o forma mai usor de utilizat pentru baza de date . 
Rapoartele sunt utile pentru a printa intr-o forma sintetica informatiile din baza de date , alegem practic ce dorim sa printam , cum va arata documentul .
Etichetele nu sunt numite intamplator astfel deoarece  sunt foarte  utile pentru a realiza la imprimanta etichete cu denumiri , preturi , descriere, imagine a unui produs , cod de bare .

Exercitiu 1. FORMULARE ACCES |Sa presupunem ca realizam o baza de date simpla cu o singura tabela cu campurile de tip short text nume si prenume si apoi punem un camp de tip currency cu moneda $ numit suma si un camp cu adresa unui site unde apare produsul - tip hiperlink . Cu optiunea NAME AND CAPTION incercati sa redenumiti campul suma de pilda in pret si campul prenume in produs.

inserati 2 inregistrari , salvati si apoi dati clic pe butonul CREATE si alegeti FORM
Veti folosi tabela pentru realizarea formularului si il vom infrumuseta concepand un logo , punand pe el imagini cu meniul DESIGN.

La sfarsit se cere o suma a preturilor produselor .
Se revine in tabela si se foloseste pentru suma  simbolul ∑ 
si apoi in tabel se alege =sum pe randul urmator sirului de inregistrari 




APLICATIE INTEROGARI CU QUERRY WIZARD 


-aplicatie pt baze de date
Creati o baza de date numita clasa
cu tabelul numit 10x
 cu campurile nume(tip text) , prenume(tip text) , nrmatricol(tip numeric).
indexat după nume ca index principal și prenume ca index secundar.
Alegeti QUERRY WIZARD si absolut toate câmpurile inregistrărilor tabelei 10x.
Dați clic pe butonul ce are forma unui triunghi din partea din dreapta jos a barei de stare .  
Se cere o interogare querry in care sa fie afisati doar elevii cu prenumele "George".
Pentru acest lucru se scrie la CRITERIA in coloana cu PRENUME condiția
="George" . ( criteriile au la baza operatori relationali <,>,<=,>= , != si operatori logici and, or , xor ...)
Pe ecran se da clic pe butonul RUN care are ca simbol semnul exclamarii .
Se cere să se trimită rezultatul interogării către imprimanta ”software” Microsoft XPS Printer pe coală A4 si margine in dreapta de 2". ( dati File-->print si marginea se pune cu settings)
Previzualizați documentul cu aplicația Microsoft XPS Viewer.
ATENTIE la litere mari, mici pt că trebuie scris la fel ca în tabel.
ÎNTREBĂRI
Ce este un tabel în ACCES ?
Ce este o interogare în ACCES ?
Fișierul în format xps printer poate fi printat la o imprimantă oarecare exact în formatul și setările alese de noi ?
Răspunsurile se trec în caiet .

ETICHETE


Cu Create se alege label pentru tabelul de la exercitiul 1 cu care am inceput de altfel lectia 

se merge cu NEXT , FINISH si atentie mare sa fie ceva distanta intre campuri . 
Se va genera un set de etichete !

RECAPITULARE
se propune un test dat la competente digitale in anul 2015
Fisele de lucru sunt A si B
Fisa A
Trebuie vazute campurile in Word !
Fisa B
Folder examen trebuie descarcat pe desktop . In el se va salva continuu tot ce se lucreaza
Baremul se afla Aici