Noțiuni introductive tic/clasa IX

Noțiuni introductive TIC clasa a IX-a 

 

Disciplina TIC are ca scop obținerea de deprinderi de baza pentru utilizarea tehnicii de calcul .
Aceste deprinderi țin de noțiuni elementare despre sisteme de calcul , sisteme de operare , aplicații de tip Office utilizate pentru tehnoredactare , realizarea de foi de calcul , gestionarea unei baze de date , realizarea operațiilor necesare tipăririi unui document , întreținerii sistemului de operare , realizării de pagini web , gestionarii rețelelor .
Unitățile de măsură pt informație sunt :
Bitul cu simbolul b are ca valori posibile 0 sau 1 .
Octetul , numit si Byte  simbolizat B  1B=8 b
Kilobyteul simbolizat cu kB 1kB=1024 B adică 2 la puterea a 10-a  B
megabyte-ul simbolizat cu1MB=1024 kB
terrabyte-ul simbolizat cu 1 TB =1024 GB
gigabyte-ul simbolizat cu 1 GB =1024 MB
petabyte-ul simbolizat 1PB=1024 TB
exabyte-ul simbolizat 1EB=1024 PB
zetabyte-ul simbolizat 1 ZB=1024 EB
yottabyte-ul simbolizat 1 YB=1024 ZB

Sistemul de calcul prin definiție este alcătuit din software, hardware ( firmware-ul este un software dedicat echipamentului ,adică ROM,ROM-BIOS,EEPROM cu instructiunile de functionare ).

Deși ultima componenta -firmware-ul e omisă de cele mai multe ori ea e extrem de importanta . -Firmware-ul conține instrucțiuni ce îi stabilesc modul în care se comportă un echipament IT oarecare .
Exemplu : BIOS-ul plăcii de bază , cel al unui monitor sau imprimante .
Imprimanta poate să tipărească un autotest tocmai datorită faptului că are acest firmware care este practic un chip electronic.

Software-ul e format din totalitatea programelor.
Hardware-ul este format din totalitatea echipamentelor fizice.

Urmeaza o lectie in care se incepe detalierea sistemului de calcul .

[Test inițial clasa a XI-a informatica]

Se va rezolva tot testul dat la clasa a X-a . Însă la fiecare algoritm se va adăuga codul sursa corespunzător în C++.
Punctajul e de 1p din oficiu și de 3 p fiecare subiect!
Lipsa codului C++ duce la pierderea a 2 puncte!
Rezolvarea este în Test inițial clasa X însă doar orientativ pentru că se va găsi o soluție diferită față de cea oferită .  

[Test inițial clasa a x-a informatica]

Test inițial


Var 1

 Subiecte
1. Înlocuiți instrucțiunea repetitivă cât timp cu alta instrucțiune repetitivă
 Se declară i,j întregi i=0: j=9; Cat timp i≤9 executa { i=i+1; j=j+i } Scrie i , j
 2.

Concepeti un algoritm în pseudocod pentru a determina suma cifrelor unui număr. natural n nenul .
3. Se cer definiții pentru noțiunile : pseudocod , algoritm , variabilă , constanta .


Varianta2
Subiecte
1. Se cere să detaliați aspecte relevante pentru tipurile de date de bază pt algoritmi: numeric , caracter , logic . Ind valori posibile , tipuri de date implementate în limbaje de programare , limite ,câte un exemplu
2. Algoritm pentru a afla cmmdc a doua numere naturale nenule a,b în pseudocod . 3. Modalități de reprezentare a algoritmilor Ind trecere în revistă a cel puțin 3 metode

Varianta 3
Subiecte
1 Se dau a și b numere naturale nenule . Se cere un algoritm care să determine maximul și minimul dintre cele 2 numere si sa afișeze rezultatele (minimul și maximul).
2.Definiti noțiunile de pseudocod , formalism matematic , algoritm și schema logica .
3. Clasificati cu o descriere sumara și exemple simple si relevante structuri liniare și structuri secvențiale întâlnite in algoritmi elementari.

Rezolvare
Varianta 1
1.Se declară i,j întregi
i=0:
j=9;
Pentru  i de la 1 la 9  executa j=j+i

Scrie i , j
2. Declaram n nenul  natural
    Declară s
     Citește n
s=0
    Cat timp n>0 executa
{ s=s+n%10;
n=n/10
}
scrie s
Obs n/10 este Catul imp lui n la 10 exemplu dacă n e 21 câtul este 2 în timp ce restul e n%10
adică 1 Deci ultima cifră a lui n care se adaugă permanent la suma cifrelor s
3. Se  cer definiții pentru noțiunile : pseudocod , algoritm , variabilă , constanta .
Pseudocod - modalitate de reprezentare a algoritmilor în limbaj natural ( e limbajul în care ne exprimăm în viață de zi cu zi ,există totuși niște cuvinte cheie ce sunt relevante pentru conceperea algoritmilor scrie citește executa început sfârșit uneori înlocuite cu acolade dacă altfel cât timp pentru etc)
Algoritm - descrie în etape (pași ) rezolvarea unei probleme
 caracteristici  obligatorii ale algoritmului : generalitate , clar, lizibil , finitudine
Variabila - are. obligatoriu un tip de date si un identificator , își poate schimba valoarea în timpul execuției unui algoritm
Constanta are un identificator și un tip de date căreia îi aparține și o valoare constantă de la începutul până la sf alg în care este menționată
Varianta 2(biletul 2)
Subiecte
1. numeric  , caracter , logic .
Ind valori posibile , tipuri de date implementate în limbaje de programare , limite ,câte un exemplu
Tipurile numerice sunt întreg , real , dubla precizie , byte , word etc
Cu aproximație ce tine de limbajul de programare au  limite astfel int - de la -65 568 la 65 567
Pentru float- numere reale și pentru double - tot numere reale e mai util sa consultăm în help-ul limbajelor de programare limite
Byte are valori 0..127 și word 0..255
Astfel dacă declaram N de tip int și n e 40000 și se adună n cu n obținem un rezultat eronat !
Caracter - e vorba de setul de baza de caractere ASCII în care fiece literă , număr , simbol si combinație de taste de pe o tastatura standard  are un cod
Exemplu literă A are cod 64 iar enter are cod 13 iar space cod 10 etc
2. Algoritm pentru a afla cmmdc a doua numere naturale nenule a,b în pseudocod .
Declară a,b întregi
Citește a, b
Cat timp a≠b { dacă a >b atunci a=a-b; dacă b>a atunci b=b-a }
Scrie a
De fapt a și b au aceeași valoare

3. Modalități de reprezentare a algoritmilor
Ind trecere în revistă a cel puțin 3 metode
Pseudocodul - descrie mai sus
Schema logica - reprezentare grafică cu blocuri precum start , stop , bloc repetitiv și bloc alternativ , blocuri pentru atribuire scriere citire , metoda e rar folosită în prezent , totuși este foarte utilizata de centre de cercetări ingineri etc care folosesc LABVIEW și alte programe similare de simulare si achiziție de date
Formalismele matematice folosesc modul de demonstrație și argumentare acceptat în matematică  simboluri , cuvinte cheie
Limbajul de programare - algoritmul poate fi descris direct în forma de cod sursa și după ce este verificat sintactic (compilat) poate fi executat
Varianta 3
1 se declară a, b întregi
Citește a, b
Dacă a>b scrie " maximul este a"  alfel  scrie "maximul este b"
Dacă a< b scrie ,"minimul este a" altfel scrie " minimul este b'
La sub 3 structuri liniare numite si secvențiale sunt citirea , scrierea si atribuirea
Cu toate că în cărțile de inițiere în realizarea de  algoritmi nu există unanimitate multi autori consideră că instructiunea compusă este și ea o instrucțiune secvențială.
Instr repetitive sunt pentru , cât timp și executa..cat timp adică pot fi clasificate ca fiind cu test inițial și cu test final